Jeugd-orkest

IMG_6200Vanaf de fusie in 1993 is de jeugd een belangrijke factor geweest binnen de vereniging. Reeds in 1994 trad er een eerste vorm van een jeugdorkest op.  In die jaren had het jeugdorkest nog geen vaste vorm. Toch werden er al diverse concerten verzorgd. Voor de jeugd die toen in opleiding was, was het een mogelijkheid om samen te leren spelen met medemuzikanten.

IMG_6210In 2001 werd  besloten het jeugdorkest structureel vorm te geven.  Het belangrijkste doel van het jeugdorkest is om de leerlingen die individueel les krijgen, te leren samenspelen met anderen en daardoor te laten wennen aan het spelen in een groep.  Samen beginnen, samen eindigen, het liefst gelijk en zuiver.  Door het leren spelen met en luisteren naar anderen doen de leerlingen een niveau van  muzikale ervaring op  dat nodig en nuttig is bij het maken de stap naar  het harmonie-orkest.

Op dit moment is het jeugdorkest een volwaardig orkest met een eigen repertoire. Het jeugdorkest speelt regelmatig samen met de jeugd van collega muziekverenigingen. Door middel van kleine concerten die gegeven worden kunnen de leerlingen wennen aan het spelen voor een groter publiek. Het jeugdorkest heeft concerten gegeven in de basisschool, het bejaardentehuis, in de kerk en in de openlucht.

IMG_6211De repetities van het jeugdorkest zijn gekoppeld aan de repetities van het harmonie-orkest. Zodoende kunnen jeugdleden die in beide orkesten spelen deelnemen aan beide repetities waardoor de dirigent beter in staat is hun muzikale vorderingen te volgen.

Het jeugdorkest telt ongeveer 20 leerling muzikanten en staat onder leiding van Harrie Broun, die ook de leiding heeft van het harmonie-orkest. Zie hierna onder “Muzikale leiding”.

Het jeugdorkest repeteert op donderdagavond van 18.45 tot 19.45 uur in het verenigingslokaal  Cafe Paddock.